Това
ароматно, слънчево бягство, което влачи поклонници след
себе си през всичките векове на човешката цивилизация,
добродушно и весело клатушкайки се след тирса на
Дионис. „Във виното е истината” казвали римляните, а
християните - поне успелите да се измъкнат от лъвовете
на същите римляни - отъждествяват кръвта на Сина Божи
именно с виното и с думите Му: „Истината ще ви направи
свободни”. Елементарната историко-логическа верига на
двете фрази завършва с: „Виното ще ви направи свободни”.
И както за всяка свобода, за тази много трябва да се
работи и да се страда. Производството на вино наистина
е един от венците на цивилизацията – то не е жизнено
важно за оцеляването на човека, но за сметка на това
поне седем години се искат, за да стане лозе, поне година
е производственият процес за едно прилично вино.
Къртовски труд и страст за нещо, което служи повече на
духа, отколкото на тялото. Едно добро вино е сравнимо
с една добра книга, с картина, симфония... То има своя
синтаксис, своите цветове и аромати, своя хармония.
И както всяко произведение на изкуството е силно
контекстуално, потапяйки в себе си история, култура,
природа, нрави... Името Шатоньоф дьо Пап не е просто
вино от долината на Рона, това са 600 години искряща
европейска история. Колцина знаят, че почти до средата
на 60-те години на миналия век Австрия и Италия буквално
воюват за Южен Тирол и не заради някакви принципи
или история, а заради великолепното вино, което става
на южните склонове на Алпите? Ритоните и кратерите,
които откриваме в тракийските гробници, всъщност са
от Шираз, Персия, а Новият свят се завърна на картата
на добрия вкус не само със свободата и природата,
но най-вече с вината си... И т.н. и т.н. Това не е учебник
по история, а пътеводител на добрия вкус. Винената
грамотност е задължителна, тя показва, че сте човек, който
не мисли само за битовото си оцеляване, а е в състояние
да се интересува и оценява тази невероятна субстанция,
свързваща духа и природата, тялото и душата.
Връщам се в предвинените си години, когато безподобния поет Марко Ганчев, избрал с привидно детски стихчета да
надхитря комунистическия режим, ме разсмиваше с това
четиристишие, цитирам по памет:
Защо все виното възпява Рубаят,
макар че всъщност хлябът храни свят?
Защото виното е хубаво, когато е старо,
а хлябът, когато е стар е баят,
И понеже дават ни го винаги баят,
Затуй все виното възпява Рубаят.
Противопоставянето и единението на хляба и виното са
сред най-древните хармонии на човешката цивилизация,
които дори християнството не успява да заличи и
предпочита да ги превърне в част от своята митология
и богослужение. Баятостта на живота е превъзмогваема,
когато коравите залци на съдбата потопим в ароматно
вино. Ако светът беше толкова прекрасно място, нямаше
да се раждаме с писъци, но пък нашите баби са измислили
попарата с вино, за да укротят тези писъци...А дядо поп
ни гощава с Божията плът и кръв, след причестяване, като
знак, че сме още част от Неговото стадо, заедно в добри и
лоши дни...
Марко Ганчев ме накара да обичам както Омар Хаям, така
и виното, и да завърша този увод с един истински цитат на
поета, в чудесния превод на Йордан Милев:
Ще дойде краят, но кога — кой знае?
Да пием вино — истината май в това е.
Не си лоза, глупако: от пръстта —
едва ли някой ще те откопае!
Да. Предизвестен е краят на всеки човешки път, но всеки
път се нуждае от пътеводители, а вие държите в ръцете
си един от възможно най-добрите, съчетал дух и материя,
пръст и небе, знание и удоволствие.
Консумирайте...информирано!
Наздраве!
Любен Дилов син