За филмите и виното Изглежда, че виното е непресъхващ извор на вдъхновение за филмовата индустрия. „Отбивки“ и „Добра година“ дадоха началото на нов жанр в това изкуство. И ето че се появиха филми, в които виното не просто е част от сюжета, а е главен герой. Или почти главен. Обичам добрите филми за вино. Честно казано, обичам и лошите филми за вино. Провокират ме, карат ме отново да се заровя в книгите и да откривам нови смисли в любимата напитка. Представям ви моята лична класация на винени филми. Избрала съм такива, които не само забавляват, но освен това задават въпроси. На някои от тях все още няма отговори. Но както всички знаем, много често отговорът се крие на дъното на бутилката.

Няма по-добър начин да опознаете света, от този да го опитате и изпитате със сетивата си. Това е кратък наръчник за 10 спиртни напитки, които си заслужава да опитате, независимо че някои от тях ще ви е изключително трудно да откриете в нашия край на света. Специализираните магазини, барове и пътешествията, разбира се, са най-добрият начин да ги намерите и да вникнете в разнообразието, което предлагат.

Винената култура е може би в пиков момент по света, а и в България нещата са доста обнадеждаващи. За разлика от световната сцена обаче в България липсват креативни и информирани ресторантьори, готови да създадат барове/ ресторанти, които да отговорят на този винен "глад".

Под такъв ресторант/бар разбирам място, където винената култура е от първостепенно значение, а това изисква хора със задълбочено познание и страст към виното, за да споделят със света това, което обичат. Бар, където главната цел не е печалба, а запознаване на възможно повече хора с прекрасни и достъпни вина, обогатявайки вкуса на тази публика.

Преди няколко години отворих бар с приятел (нищо общо с виното и за съвсем кратък период) и получих доста съвети - локация, декор, ценообразуване, музика и прочие.

Виненото място

По света има много места, където човек може да се сдобие с вино. Енотеки, специализирани магазини, ресторанти и какво ли още не. В съвременното ежедневие това може да стане дори без да излизаме от дома си, т.е. да поръчаме и след малко някой да звънне на вратата с кашон от магичната напитка.

Виното обаче е като книгата, като картината и други подобни произведения, които някак си ти се иска да зърнеш на живо, да ги докоснеш, огледаш, поговориш за тях и евентуално да си тръгнеш с някой от предлаганите шедьоври.

Тогава насреща идва виненият магазин, който се явява като наръчник (пътеводител) в необятния винен свят!

Във времената, в които всичко има своята дигитална алтернатива, виното не е изключение. Знанието и интересът към света на виното растат и информацията става все по-достъпна благодарение на дигиталните технологии. Интернет няма граници – сайтовете и блоговете на издания като Wine Enthusiast, Decanter и гурута като Джансис Робинсън, Тим Аткин, Джейми Гууд и други влиятелни личности от САЩ, Франция, Австралия, Италия се посещават от милиони. Темите са универсални и ако се интересувате конкретно от разширяване на познанията си за виното, със сигурност ще успеете. А ако сте на по-напреднало ниво, нещата стават по-интересни и може да споделите мнението си по въпроси, свързани с бъдещето на Колио, дали и как засяването с чиста култура дрожди влияе на тероара, както и да намерите форум за изява.

Винените приложения предлагат още по-широка информация в удобен формат и се наложиха като неизменна част от живота на сериозните винени любители и професионалисти. Те са разработени за конкретна тема, започвайки със сериозните им употреби и стигайки до забавната и весела страна на апликациите с дизайн функционалности. Едно е сигурно – в свят без граници на пътуванията, пазаруването и знанията, дигиталните помощници за Android и iOS имат безспорни предимства.

Важна ли е бъчвата за винарите? О, да! Едва ли биха се създали такива шедьоври без нейно участие.

Историята говори…

Добре, че са били келтите, за да я измислят, и така някъде около III-II в. пр. Хр. се появява Нейно Величество Бъчвата!

Към края на Античността и през Средновековието бъчвата постепенно се е налагала като основен винарски съд в Европа. Първоначално я предпочитали, защото е по- удобна за транспортиране на течности, но с времето станало ясно, че в бъчви вината се развиват и вкусът им се променя и облагородява.

Ароматът на вината е важна тяхна характеристика. Той зависи от сорта грозде, от приложената технология, от стила на виното, от възрастта му, от контакта с дъбова или друга дървесина и някои други фактори. Често ароматът на вината говори за тяхното състояние в момента: дали те са „готови за консумация”, дали трябва още да съзреят или пък сме закъснели да ги консумираме, когато са били в апогея си. По отношение на позитивните аромати разнообразието е голямо и предпочитанията на отделните консуматори са много различни и продиктувани от индивидуалността им.

Квеври - що е то?

„Квеври” е всъщност грузинска дума, означаваща голяма глинена делва. В Армения за означаване на същото се използва думата „караси”, в Европа ги наричаме най- често просто амфори, в Испания и Португалия „тинахес” и пр. Имат много имена, обединява ги едно - направени са от глина и от най-дълбока древност се употребяват за производство, съхранение и транспорт на вино. Още древните елини и римляни са ги ползвали с тези цели. Квеври за разлика от амфорите, които служат и за съхранение и пренасяне на вино, се използват единствено като съд за винифициране и отлежаване. Формата е овална, размерите могат да достигат до 5000 литра и според кавказката традиция се заравят в земята, където температурата е постоянна. Произвеждат се изцяло ръчно, като това изиска много труд и търпение. Занаятът на квеври майсторството се предава от баща на син.

Био движението във вината не може да се разглежда отделно от тенденциите в земеделието, където поредица от скандали, свързани със коректното етикетиране и чистотата на храните, накара мнозина да зададат откровено въпроса какво консумираме и да изискат честен отговор от производителите. В почвите и водите могат да се открият десетки видове химикали, натрупани при обработките срещу болести и вредители. Вярвате ли, че продуктите, отгледани на такава почва са добри за вас?

Отговорът на лозарите и винарите са органичният начин на отглеждане на лозята като алтернатива на конвенционално използваните торове, пестициди и хербициди, а във винарната поредица от щадящи винарски практики. Органичните методи на производство се превръщат в начин на мислене, в който на първо място са поставени загрижеността за здравето на почвите и биоразнообразието, а не маркетинг стратегията. Знаете ли, че Château Margaux използва грозде, отглеждано на органичен принцип? Не? Е, това е истинска вяра в „зеленото движение”.

Форми

Формата на бутилката дава представа на информираните любители на виното за съдържанието ù, без да се налага да поглеждат етикета. Различните форми са плод на история и традиции. Те показват географската принадлежност и идентичност на едно вино. Въпреки това, формата на бутилката все повече се превръща в начин за разграничаване на даден продукт в един силно наситен пазар и много производители я избират въз основа на различни фактори и съображения, свързани с портфолиото им от продукти, като оригиналност, усещане и, неизбежно, цена. Цветът на стъклото зависи от разликите между използваните сортовете и стилове вина. Въпреки че това не опростява нещата за нас като потребители, то определено прави разглеждането на стелажите с вино по-вълнуващо. Следва кратък списък на някои от най-често срещаните форми винени бутилки.

Като винопроизводител България винаги е заемала особено място на световната винена карта. Да започнем оттам, че с тази територия и с този климат тя е била петият производител на вино в света през 70-те години на миналия век, а тогавашният търговски монопол Винимпекс е бил най-големият продавач на вино в света, с количества, надхвърлящи 300 милиона бутилки годишно. Което прави по около 1 милион бутилки на ден. Това се случва, разбира се, в една съвсем различна политическа и икономическа среда и при един до голяма степен изкуствено поддържан стокообмен в рамките на бившия СИВ.